Vives, Mei nummer, o.a. Google Apps:software as a service, nintendo DS in de klas en meer...
Via via kreeg ik dit ict in het onderwijs magazine in handen. Bom vol met nuttige en moderne informatie over ict in het onderwijs. Van Google tot Nintendo en van Engels tot scheikunde. Het eerste artikel dat er voor mij uitsprong ging over Google Apps en op welke diensten je er allemaal mee kunt besparen. Over het uitbesteden van diensten heeft Jan de Waal eerder al geschreven in bibliotheekblad. Om inzicht te krijgen in de functies van Google Apps: je kunt o.a. je agenda bijhouden en delen met anderen, documenten aanmaken, spreadsheets, presentaties, email accounts aanmaken en wat ik nog niet wist, ook een virtuele leeromgeving ontwerpen. Dit allemaal is ook nog eens gratis voor scholen en studenten. Met het oog op de toekomst een kleine investering volgens Google.
Zelf maak ik al een tijd gebruik van gmail, google docs(online office pakket), de agenda functie, de persoonlijke startpagina met rss. De mogelijkheden zijn enorm. Het gemak waarmee je de apps kunt gebruiken is denk ik het belangrijkste. Je bent niet langer afhankelijk van softwarepakketen en logt gewoon in via je google account. Ik ben wel benieuwd naar de leeromgeving en hoe dit in de praktijk te gebruiken is.
Bron: David Saris: G-Company
Het gebruik van de Nintendo DS en WII in de lessen zou maar zo in opkomst kunnen zijn met de braintraining en wordcoach en rekenlessen van Dr. Kawashima. De Nintendo zet in op educatieve games en laat zien dat spelenderwijs leren motiverend is. In een artikel van een paar pagina's terug komt Wim Veen wederom aan het woord over de positieve aspecten van spellen als middel om te leren. De spellen worden op de proef genomen. Kunnen we consoles implementeren in de lessen? Educatief zijn ze zeker alleen heeft de DS nog wel eens moeite met handschrift herkenning en hebben daardoor worden soms goede antwoorden verkeerd geïnterpreteerd. De Engels training is met name een dictee programma en richt zich meer op de beginner. Bij de Wii zullen de leerlingen volgens de auteur over meer vaardigheden moeten beschikken. Het uiteindelijke streven van al deze games is het trainen van hersenen en je leeftijd om laag brengen. Na je eerste les wordt een leeftijd gegeven die staat voor de leeftijd van je hersenen. Door je score dagelijkse te verbeteren wordt je hopenlijk beter en dus jonger. Slotconclusie is dat je de leerlingen zeker zal motiveren om te leren via spellen.
bron: gerard koster
Weblinks
Een hele leuke en leerzame rubriek uit de Vives is Weblinks die onderverdeeld zijn in primair en voortgezet onderwijs en verder in schoolvakken. In deze rubriek worden leuke websites besproken die leerzaam zijn voor leerlingen maar ook zeker voor docenten. Zo kunnen leerlingen proefjes doen thuis via de website www.kidzlab.nl Elders in het blad vind ik een leuke workshop voor docenten om aan de slag te gaan met Hot Potatoes. Met hot potatoes kunnen ze hun lessen verrijken met programma's of zelfs hele lessen maken. Ik ga hier zeker uitgebreid naar kijken en digitaal lesmateriaal maken.
Monday, June 09, 2008
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
1 comment:
Het heeft alleen een super onhandig formaat om mee slepen in je tas.
Post a Comment