Saturday, July 19, 2008



Gelezen

: De Uitvinding van Hugo Cabret, Brian Selznick

Mijn oog viel op dit bijzondere C leesboek terwijl ik door onze bibliotheek liep. Snel las ik de flap tekst en werd meteen geboeid door het verhaal. Dit is niet zomaar een leesboek maar een waar kunstwerk dat veel afgewisseld wordt met prachtige illustraties. Soms wordt een gebeurtenis verbeeld in illustraties waarna het verhaal vervolgt in tekst. Dit klinkt een beetje gek daarom zou ik het boek maar eens inkijken.

Hugo Cabret is wees, klokkenluider en dief. Hij leeft tussen de muren van het station en zorgt dat de klokken gelijk blijven lopen. Hugo is erg handig en in de ban van automata, een soort van mechanisch speelgoed. Hij heeft het niet makkelijk wanneer er niemand meer voor hem zorgt en steelt zijn eten en drinken bij elkaar. De combinatie van tekst en beeld is prachtig. Wil je een voorproefje, lees dan de website.

Ik was bijna vergeten hoe leuk kinderboeken zijn. Dit boek speelt zich af in de jaren dertig wat erg sfeervol is. Als het zich anno 2000 zou afspelen zou je, je minder in kunnen leven in het verhaal door de mogelijkheden van vandaag de dag. Dit maakt 'vroeger' zo spannend. Film is een belangrijk thema in dit boek omdat het nog zo in opkomst was. Ook illusionisme speelt een rol en geeft het magische tintje aan dit prachtige boek.

Nu nog even kijken wat deze auteur nog meer te bieden heeft.

1 comment:

Anonymous said...

Heb al een aantal pagina's gelezen en ben al op pagina 60 geloof ik, gaat erg snel met al die plaatjes ;-)

liefs ML