Wednesday, July 16, 2008

Kenmerkend VMBO, onderzoek van Hiteq

Tijdens mijn studie hoorde ik over een onderzoek over VMBO leerlingen, de doelgroep van ons project: My life Story. Het zou een must zijn dit onderzoek te lezen om de doelgroep beter in kaart te kunnen brengen. Een tijdje terug heb ik dit dan ook gedaan.

Om van Veen zijn constateringen uit te gaan is iedereen die na 1980 geboren is een zappien. Oftewijl een multitasker, hoge snelheid, instant profeit etc... Nu ligt dit bij de doelgroep VMBO anders blijkt uit onderzoek van Hiteq. Zij spreken echter over de generatie Einstein. De kenmerken van de generatie Einstein en VMBOers komen maar deels overeen.

Enkele constateringen mbt. VMBO leerlingen zijn:

- De VMBOer zoekt en raadpleegt informatiebronnen binnen het eigen netwerk.
- Geeft voorkeur aan beeld boven tekst.
- Heeft moeite met lezen.
- Moeite met het verwerken van grote stukken tekst.
- Werkt graag samen omdat het gezellig is maar niet omdat het leerrendement oplevert.
- Moeite met duiden van lesstof of het in context plaatsen van lesstof.

Dit zijn maar enkele van de meer dan 20 constateringen over de doelgroep VMBO. Hieruit blijkt dat ze maar deels overeen komen met de zappiens/gen. einstein enz... Ze beschikken 'niet allen' over dezelfde vaardigheden maar ook de intelligentie om deze vaardigheden aan te leren ontbreekt vaak.

Dit maakt VMBOers een specifieke doelgroep die een andere aanpak vraagt. Instructies en gestructureerde lessen zijn erg belangrijk. VMBO leerlingen weten graag waar ze aan toe zijn. Anders dan bij bijvoorbeeld Havo leerlingen moeten de VMBO leelringen duidelijke opdrachten krijgen en daarin begeleid worden.

Voor geintereseerden is hier de link naar het onderzoek en tevens een samenvatting. Je dient enkel even je gegevens in te voeren. Naast het inzien van het onderzoek in PDF formaat is het ook mogelijk 1 exemplaar gratis te bestellen.

In het kort nog enkele kenmerken van de Zappiens:

Volgens Wim Veen is de Homo Zappiens de generatie die:
- spelletjes speelt;
- altijd communiceert;
- f2f vrienden en virtuele vrienden met elkaar integreert;
- nooit een handleiding leest;
- het mobieltje prefereert boven de krant;
- het leren als spelen ziet;
- zelf wil maken;
- zelf de spelregels maakt;
- haar eigen taal heeft.

bron: http://www.skallagrigg.net/?p=32

No comments: