Monday, April 02, 2007

Vandaag een ‘officieel’ afscheid van mijn stage met appelgebak en een mooi boekje als aandenken. Het hele informatieteam heeft iets opgeschreven in het boekje speicaal voor mij. Het is leuk om zo na te lezen over mijn stageperiode.

Library 2.0
Sinds een paar weken ben ik helemaal into library 2.0, afgeleid van Web 2.0. Deze nieuwe ontwikkelingen/methode moeten er voor zorgen dat de bibliotheek en haar gebruikers dichter naar elkaar toegroeien. Dat er meer interactie komt. In Amerika is de hype al een tijdje aan de gang en redelijk groot. Op forums en blogs lees ik veel over libraray 2.0. Maar wat houdt het nou precies in?

Services
Het idee van library 2.0 is dat bibliotheken meer gebruik gaan maken van Web 2.0 services als blogs, photo sharing, RSS en community’s. Zo zijn er in Amerika bibliotheken die hun eigen blog, foto pagina en forum hebben. Zeker omdat de services die aangeboden worden vaak gratis zijn is dit goed te realiseren. Op het moment zijn er erg veel mensen die met elkaar van gedachten wisselen over hoe we Web 2.0 toe kunnen passen in de bibliotheek. Er zijn zelfs al boeken over geschreven.

Het gebruik maken van deze services zou een winst zijn voor de bibliotheek. Nou zijn er wel ontzettend veel overlappende services en doelloze services waardoor je keuzes zal moeten maken. Het voordeel zou even uitgezocht moeten worden want er is nou eenmaal zo veel, z’on groot aanbod. Een blog van de bibliotheek en haar ontwikkelingen zou bijvoorbeeld wel leuk zijn! Of een forum waar de klant ook vanuit huis vragen kan stellen aan de bibliotheek medewerkers. En dan is dit nog maar een klein deel van de mogelijkheden die Library 2.0 ons biedt. Als bibliotheken moeten we vooral veel luisteren naar wat de klanten te vertellen hebben.

Het is moeilijk vat te krijgen op dit thema. Het omvat veel meer dan ik nu zo even heb verteld. Het komt er in ieder geval op neer dat er meer interactiviteit moet komen tussen de bibliotheek en haar bezoekers.

Later zeker nog meer over dit onderwerp. ik ben nog op onderzoek uit!

3 comments:

Anonymous said...

ik heb vaak over library 2.0 gehoord, maar niet zo zeker waar over gaat. bedankt voor het uitleggen dan!
mijn stageplek heeft sinds kort een weblog, meestal over de verhuizing naar het nieuwe gebouw. de link is http://library.wur.nl/blog

++retno

Tom said...

Hey retno, das cool:) Ik zal het weblog eens bekijken. Morgen nog naar school? dan zie ik je morgen:)

Imme said...

Waaah, Tom, ik heb niet eens gedag kunnen zeggen omdat ik op die dag naar de dokter moest.. Maargoed, ik hoop dat het een beetje leuk is daar in Apeldoorn en ik blijf je blogs volgen!! Succes.