Gelezen: Jongeren en hun digitale wereld. Wat leraren en ouders eigenlijk moeten weten.
Door: Guus Wijngaards, Jos Fransen en Pieter Swager
Dit boekje vond ik in onze bibliotheek bij de algemene computer boeken. Er wordt een inzicht gegeven in de digitale wereld waarin jongeren zich begeven. van MSN, netwerk sites, games tot cyberpesten. Alles wordt onderbouwd met een onderzoek. Tevens zijn er deelonderzoeken gedaan naar MSN, het leren van games, netwerken en cyberpesten. De onderzoeken zijn verricht door hogeschool In Holland.
Enkele conclusies
90% van de ondervraagde jongeren gamed. TV kijken loopt achteruit omdat het passief mediagebruik is. Het verschil in games tussen meisjes en jongens is dat jongens meer sport en racing games spelen en meisjes meet web en simulatie. Jongeren experimenteren graag met rollen en hun identiteit. De echte game generatie zit nu op de middelbare school.
In het onderwijs
Tevens is er een onderzoek gedaan naar ICT gebruik in het onderwijs. De docenten zijn tevreden met de huidige situatie. Ouders willen echter wel meer horen van scholen. Zowel over lesinhoud als over de prestaties van hun kinderen. Een mogelijkheid zou zijn emailcontact en een forum. Een ander voorstel is het kunnen downloaden van werkstukken van de schoolwebsite. Er wordt ook gezegd dat lang niet alle docenten competent zijn in het gebruik van ICT toepassingen.
Mijn conclusie: interessant boekje. Vooral als je in het onderwijs werkt en verandering kunt brengen in het gebruik en toepassen van ICT.
Sunday, September 28, 2008
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment