Friday, February 22, 2008

Klant van de maand!


Het is weer die tijd van het jaar dat scholieren met hun leeslijst over de vloer komen. Vaak de jongeren die nauwelijks of nooit een boek lezen. Mijn collega ziet mij als aanspreekpunt voor jongeren die een boek voor de lijst willen hebben.

Hij kwam terughoudend maar toch duidelijk zoekend op mij af lopen. "Heb je ook een spannend boek voor school?" Ik moest even diep nadenken welk boek ik aan zou kunnen raden. De aanslag was niet goed want dat gaat over oorlog en dat is zo... mmmm... en dan? Kwam ik met Simone van der Vlugt en dacht ik even aan Saskia Noort maar natuurlijk die laatste zou niet door de beugel kunnen...

"Heb je niet een boek waar gewoon zeg maar iets spannends en gruwelijks in gebeurt?!" Binnenpretje... Dus je wilt zeg maar moord, bedrog, criminaliteit, verkrachting en terrorisme? "ja, precies!!" Dan denk ik je teleur moet stellen. "Maar hebben jullie dan helemaal geen gruwelijke boeken?" Nastuurlijk wel maar er zijn weinig Nerlandse boeken die goedgekeurd voor de lijst zijn en ook nog eens de sfeer hebben die jij zoekt... We hebben wel een ander soort spanning, spanning tussen mensen en in relaties. Dat zijn meestal de thema's als het over spannig in Nederlandse literatuur gaat. Heb de jongen op een ander idee gebracht en hem giphart en brusselmans meegegeven.

Wat kan zo'n vraag moeilijk zijn. Zeker als er ook eisen gesteld worden aan wat voor boek iemand wil lezen voor zijn/haar lijst. Maar desalniettemin altijd leuk om te doen!

1 comment:

Anonymous said...

Brusselmans is altijd goed hahaahahah! :) ben benieuwd wat die jongen van je tips vind... ;)

liefs ML