Friday, February 29, 2008




Opkomst van de Mediacoaches in Nederland

Een tijdje terug werd het item jongeren en de media opnieuw onder de aandacht gebracht door de raad van cultuur. De jeugd van vandaag zou beter beschermd moeten worden tegen de media.Zo is er een nationale opleiding tot Mediacoach ontstaan. En de term mediawijsheid die ons leert wijs om te gaan met de media. Maar wat houdt dit nou in?
Als mediacoach begeleid je jongeren op het web, behoed hun voor gevaren en coacht ze in gebruik van internet, televisie, ganes en meer. O.a. thema's als sekualiteit in videoclips en pesterij op internet spelen staan op het programma van de opleiding. maar daarnaast ook trends of the next generation wat mij wel wat lijkt! De combinatie van alles wat je leert is geweldig.

Zo hoorde ik in januari voor het eerst over dit hele fenomeen en begon het te leven bij mij. Via Henk kwam ik toch nog aan 1 boekje van de literatuurlijst op de website van NOMC die eigenlijk verborgen is voor niet cursisten. Beeldhonger: onderwijs en opvoeding in het mediatijdperk van Brinkhuis. Een heel aardig boekje uit 2006. Wel jammer(wat Henk al melde) dat het niet meer gericht is op de huidige media. Het gaat nog heel erg uit van CU2 en heeft nog geen Hyves en YouTube. Maar in principe is de kern het belangrijkste. We moeten jongeren meer begeleiden bij het gebruik van nieuwe media.

Zo staan er ook dingen in op het gebied van surround marketing wat inhoud dat producten overal en op allerlei manieren aan de kinderen 'gevoerd' worden doormiddel van reclame. Een andere methode is het aanprijzen van producten door kinderidolen.

Tijdens het gesprek hoorde ik dat onze bibliotheek bezig is met 2 projecten op het gebied van Mediawijsheid en dat ik per April aan de opleiding tot Mediacoach begin! Dat is geweldig nieuws! Sindsdien probeer ik goed op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen op het gebied van mediawijsheid. Op dit moment staat het even deels in de ijskast omdat andere projecten mijn aandacht vragen.

Website Mediacoach
Mira Media
Eerste Mediacoaches gekwalificeerd
Mijn kind Online

1 comment:

Anonymous said...

Cool man! Het boekje ligt nu ook hier maar er ligt ook nog veel ander moois.

Ook van mij een fijn weekend,
Danniƫlle