U game U Learn 5 maart -2008 @ TU Aula Delft
Voor een project rond Gaming ben ik naar het symposium U game U learn geweest te Delft. Gamekings Boris en Jan waren present evenals bloggers Blogparty, Jan 2.0 en Edwin van ZBdigitaal. Natuurlijk heb ik ook even met de shanachies kennis gemaakt die dit allemaal waar hebben gemaakt. Aan het eind werd nog een mooie DS verloot maar helaas ik had nog lange reis te gaan. Heb de gamekings nog even gesproken in de pauze en lfink gelachen! Beide viel het op dat ik een shirt van Uncharted aan had. Verder een hoop interessante bibliotheekmedewerkers ontmoet die stonden te popelen om aan de slag te gaan met games.
Dit is een uitgeklede versie van het verslag dat ik voor onze bibliotheek heb geschreven.
Jenny levine
75% van de bibliotheken in de Verenigde Staten support gamen. Adviseert ons het book 'Alles wat slecht is, is goed voor je.' te lezen van Steve Johnson. Reeds in handen gehad, nog geen tijd voor gehad.
Waar ligt de grens?
Jenny laat ons meedenken waar de grens ligt bij games. Welke spellen zijn geschikt voor alle de bezoekers van bibliotheekland. En bij wie ligt deze verantwoording? Amerikanen spelen het veelal op save door alleen arcade games als mario, rayman, dance dance revolution en soortgelijke spellen voor alle leeftijden in bibliotheken te halen. Als je de events voor meerdere doelgroepen en leeftijdscategorieën organiseert kun je andere games presenteren. Hier later meer over. Jenny verteld ons ook dat het altijd zo negatieve nieuws over games onterecht is omdat zeker 85% van de verkochte spellen in 2006 geschikt is voor alle leeftijden.
Wat kunnen bibliotheken met dit product?
Bibliotheken zouden een gameservice in verschillende vormen aan kunnen bieden. Een afweging zou kunnen zijn om de een maandelijks event te organiseren dat verder geen vaste kosten en personeel vereist. Bibliotheken kunnen ook een beloningssysteem instellen waarin kinderen punten scoren voor het inleveren van een boekverslag.
Boek advies
Het verbinden van games aan boeken zou ook mogelijk zijn. Speelt iemand World of Warcraft(fantasie spel) dan houdt hij van fantasy boeken. Probeer bijvoorbeeld links te leggen door te vragen naar Tv series, films en boeken die de klant gelezen heeft.
Presentatie: http://theshiftedlibrarian.com/presentations/2008/20080229ILTCE-Gaming.pdf
Eli Neiburg: Real Life gamer and specialist
In de pauze voor zijn lezing even gepraat over games ons project. Zeer enthousiast kerel! nog wat tips gekregen voor games die ik absoluut moet spelen.
Eli is een klein mannetje met een baard die iedereen toe lacht en graag zijn verhaal verteld over gaming in bibliotheken. Hij gamed zijn hele leven al en is blij er nu zijn werk van te maken. In de pauze schoot ik hem al even aan om hem te vragen of ik zijn boek ook als e-book zou kunnen kopen. Maar helaas dit was niet mogelijk omdat de American Library Association dit niet op prijs stelde. Zo hebben we even van gedachte gewisseld over de nieuwste games die hij ook al met zijn zoontje had getest. Daarnaast kwam mijn project ook even te sprake waar hij in geïnteresseerd was. Hij gaf me wat tips en zijn kaartje. Op naar de lezing!
Volgens Eli verschilt gaming niet zo veel van wat de bibliotheek doet. Bibliotheek handelt in content en gaming is ook een vorm van content. Gesprekken ontstaan aan de hand van inhoud. Dit zie je bij ouders die een boek lezen en het boek vervolgens doorgeven aan hun kinderen. Zo gaat dit met games ook.
Het publiek bereiken
Volgens Eli bereik je een groter publiek door game-events te organiseren dan door ze uit te lenen. Stel je leent een game een jaar lang elke week uit en haalt 52 uitleningen. Dan haal je met een game-event misschien wel die 52 kinderen in een uur(ik denk eerder aan een middag). Zie gaming als een bibliotheek product voor alle leeftijden. Juist omdat het zo 'out of context' is zal het verrasend zijn. Als je de activiteit competitief maakt blijft de klant terug komen. Door dit nieuwe product verbeterd de relatie tussen jongeren en de bibliotheek. Eli heeft een eigen open source systeem(voor iedereen beschikbaar) ontwikkeld voor biblitoheken waarin scores en teams bijgehouden kunnen worden. Door mensen in clans(teams) te plaatsen schep je een band tussen de gamers. Via een website worden de scores live bijgehouden en kunnen de jongeren de stand bij houden. Voorbeeld van de Ann Arbor District library: http://www.aadl.org/aadlgt
Deelnemen belangrijker dan winnen
Het deelnemen en uitdagen van de bezoekers haalt en houdt ze in de bibliotheek. Prijzen zijn ook erg aantrekkelijk. Hier kun je makkelijk een sponsor voor vinden. Zo heeft Eli al eens een Wii van Nintendo zelf gekregen om als prijs weg te geven. Uit ervaring weet ik dat dit soort dingen goed te regelen zijn. Diverse game netwerken geven regelmatig prijzen weg die ze krijgen via producers. Deelnemen is voor deze kinderen belangrijker dan winnen. De sfeer is dat ook erg belangrijk bij zo'n event.
Zelf snap ik waar Eli het over heeft als hij het over het vertalen van symbolen naar handelingen en betekenissen heeft bij het spelen van trading cards games. Er zit een heel systeem achter dergelijke spellen waar de speler zeker kennis voor nodig heeft.
Presentatie: http://www.eliworks.com/dav/ugameulearn.pdf
What's next? Nu maar hopen dat ik snel weer op pad mag!
Monday, March 10, 2008
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
3 comments:
Wow, uitgebreid verslag. Leuk je gezien en gesproken te hebben.
Dat is zeker een uitgebreide!
Thxs
Haha, thanks heb er zelf ook mijn bedenkingen bij. Misschien wat inkorten hier en daar! Ook leuk jullie ontmoet te hebben!
Post a Comment