Monday, November 09, 2009



Gezien: The reader

Afgelopen weekend eindelijk wat tijd om films te kijken. Vrijdagavond heb ik The Reader gekeken terwijl ik een pizza at(hawai. En ik moet zeggen, het was een prima combinatie. Die pizza eet je echt zo weg en die film kijkt als een trein. Voor mijn werk ben ik een tijdje terug uitgenodigd voor een voorstelling van deze film maar dat kwam niet zo goed uit. Na lange tijd er maar eens voor gaan zitten. Dat had ik eerder moeten doen want het was een mooie film.

Een jongen van 15 raakt verliefd op een wat oudere vrouw. Terwijl zij hem inleid in de liefde leest hij haar boeken voor. De vrouw is analfabeet. Dit heeft later in de film nare gevolgen. In meerdere scenes komen de ongemakken van het niet kunnen lezen en schrijven aan bod. Een ontroerende film...

Gezien: UP

Deze prachtige animatie van Pixar gaat over een oud mannetje die je van kinds af aan ziet opgroeien. Hij bouwt een leven op met een leuke vrouw. Beiden heuse avonturiers. Als de vrouw ten overlijden komt blijft hij in het huisje wonen dat ze samen gebouwd hebben. Dat is nog het enige dat hij over heeft gehouden aan zijn vrouw. Als ook men ook zijn huis wil platgooien bedenkt hij een slim plan en laat zijn huis opstijgen. Er volgt een spannend avontuur voor jong en oud. Wat ik erg knap vindt is dat ze er in geslaagd zijn het voor jong en oud boeiend te houden!(wat mij betreft).

Zeker een aanrader met prachtige beelden. Helemaal straks op Blu-Ray.

No comments: