Friday, February 16, 2007

Daar ben ik weer. Gisterenavond had ik het ineens te pakken en heb mijn blog gerestyled! Een nieuwe header, voorzover er 1 was... En nieuwe kleuren! De header is redelijk snel gemaakt. Er zal dan ook wel weer eens een nieuwe komen... Gisteren zat ik helemaal vol inspiratie en heb ik lekker veel gedaan op allerlei fronten...


Muziek en obsessies

Zijn ze er gewoon om ja aan vast te houden? Om je bezig te houden? Of omdat muziek echt zo ontzettend goed is dat het je niet los laat?? Het is natuurlijk een feit dat mensen zo hun voorkeur hebben voor bepaalde bands. En wanneer ben je nou eigenlijk echt een fan? Mensen hebben nogal eens de gewoonte dit sterk te overdrijven. In de zin van als ik een concert mis dan ga ik dood en ik wil absoluut alle merchandising ownen. Ze gaan dan: alle artikelen uit magazines en kranten verzamelen en leggen plakboeken aan, kopen posters, bandshirts en worden lid van alle forums op het gebied van de betreffende band. Er zijn zelfs fans die zo ver gaan dat ze een tatoo laten zetten van hun favo band(je). Op forums krijg je dan van die battles om wie de grootste fan is! Lyrics zijn vaak herkenbaar voor mensen. Zo kan ik me ook helemaal thuis voelen in teksten. Vaak denken mensen dat de teksten ook door de band zelf geschreven zijn, dit is lang niet altijd zo.

Mensen hebben wel vaak een verkeerd beeld van artiesten. Ze denken door de muziek te luisteren de artiest te kennen. Natuurlijk staat de artiest vaak wel voor wat hij uitdraagt alleen kun je een artiest niet echt kennen. In interviews geven ze voor ingeprente informatie en tegen fans doen ze meestal aardig omdat het moet! Zeker erg populaire artiesten worden wel eens gek van al die fans!!

Maar is het niet gewoon zo dat je muziek die je mooi vindt vaker luistert dan andere muziek en hoger waardeert... mmmm

Ik denk dat mensen gewoon iets van herkenning zoeken in de muziek. Om zich daar aan vast te houden. Hoe kom ik hier zo op? Omdat ik al zoooo veel jaar af en aan fan ben van verschillende bands en daar ook wel eens in doorgedraaid ben. Het is alleen vaak een moeizame bezigheid. Dit omdat je toch meestal 'alleen' fan bent. Althans dit vindt de hardcore fan.. Hij/zij is de grootste fan en had de nieuwe cd toch veel eerder enz... Het is schreinend als je op een festival naar je favo band kijkt en allemaal mensen ziet die je helemaal niet aanspreken en toch 'net' zo fan zijn als jou....??

Uiteindelijk komt het er op neer dat het een vrije wereld is waar iedereen kan luisteren naar wat hij of zij wil. En daarbij een waardeoordeel kan geven aan de band. Of je het nou wil of niet, elke band wil groot worden en wordt daarbij beluisterd door iedereen.

Ik moet achteraf wel lachen om iets wat ik eens op een Tool forum heb gelezen. Het was een statement van iemand die zei dat toolfans bijna allemaal intelligent zijn. Omdat je wel niveau moet hebben om de muziek te kunnen waarderen. Ronduit belachelijk natuurlijk!! Als je alleen al kijkt naar de volgers onder ons. En worden we allemaal niet beinvloed door iemand of iets? Misschien luisteren je vrienden wel naar een band of zie je een clip op tv, vervolgens ga je het luisteren en word je fan.

Mijn conclusie(als in American History X: haat is overtollige bagage): Muziek kan geweldig zijn en fan ergens van zijn is leuk! Maar laat het je niet in beslag nemen.

2 comments:

Imme said...

Hoi! Ik vind je nieuwe layout koel, ben jij dat eigenlijk op je header, ofniet?

Tom said...

Hoi! Thnx!! Ja dat ben ik... Was een foto voor een magazine...