Monday, February 26, 2007

Hallo!

Weggeblazen door de muzikale explosies ben ik zeker na het daverende concert van explosions in the sky in Paradiso - Amsterdam. Aan het eind van de ochtend zijn ML en ik samen vetrokken naar Amsterdam. Als we dan toch met het OV moesten reizen konden we er net zo goed een complete dag van maken. Marie-Louise heeft iets met Amsterdam zoals veel mensen naar mijn idee... Ze is dol op shoppen en dat kun je goed in A'dam. Aanvankelijk vonden we allebei niet zo veel in de winkels en hebben we Falafel gegeten en wat gedronken bij de V&D. Tegen half zes gingen we wat eten bij de mac. Voor een zondag was het druk in de mac... Op de bovenste verd. sloten we aan mij een oude eenzame man die genoot van zijn toetje.(hij had een ruime tafel) Hij roerde maar een roerde maar en nam heel af en toe een hap. Ik zei: "lekker hoor z'on toetje, das luxe!".
En de man lachte en kwam letterlijk 'los'. Hij begon te vertellen over dat zondagen altijd zo saai zijn en dat hij weduwenaar is. Al tijden was zondags steevast Amsterdam dag. Daarna ging hij al vrij snel over naar zijn hobby orgels bouwen. Hij vertelde vol enthousiasme over zijn eigen gemaakte houtenorgels. Deze orgels hebben houten pijpen waardoor de klank heel anders is. Hij zag ons niet bepaald voor leken bleek doordat hij veel termen en technieken gebruikte in zijn verhaal. Marie-Louise en ik luisterde aandachtig en lieten de man zijn verhaal doen. Hij was 77 en woonde voorheen in een 'woonark' zoals hij dat noemde, in Zaandam. Hij had ook subsidie gekregen van de gemeente op de verf omdat hij zaanse luikjes had gemaakt. Toen vroeg hij of we nog even hadden en kwam met een complete fotocollectie van zijn orgels en zijn grone woonark met de luikjes. Onderhand begon het al aardig laat te worden. Maar deze meneer had nog wel even voor hij naar huis zou gaan voor de postcodeloterij. Toen stuurde hij het gesprek bij en gingen we over op genealogie/oftewijl stamboom onderzoek. Dat was zijn recentste hobby. Tegen half zeven namen we afscheid van deze gezellige man. En we vertrokken naar de tramhalte. Opweg naar paradiso!! Natuurlijk waren we met de diehards veel te vroeg. Maar welke zaal gaat er nou 1,5 uur van te voren open?? We zouden gaan pspen maar dat deden we toch maar niet in zo'n concertzaal.



Concert
In het begin leek de zaal niet vol te raken maar uiteindelijk was de hele zaal gevuld. Vooraf tegen tien voor acht klom een baardapige cowboy op het podium(lange baar+hoed) die een solo optreden gaf. Hij had voor een soloact flink volume. Opzich wel leuk maar ik wilde gewoon explosions zien!! Het was te verwachten en het gebeurde ook... Het voorprogramma liep uit en explosions begon een kwartier te laat. Er was een goede afwisseling tussen oud en nieuw materiaal. Al bij het tweede nummer gingen ze compleet los. 3 gitaren en 1 drum. 1 gitarist wisselde af en toe met extra drums en stukjes piano. Ze speelden met erg veel enthoudsiasme en hadden er duidelijk zin in. Het publiek was overduidelijk fanatiek!! Er stond een gast naast mij die de heletijd aan het gillen was als een keukenmeid. En maar springen en uit zijn dak gaan. De nieuwe cd ken ik niet zo heel goed, paar keer geluisterd dus ik genoot vooral van het oudere werk. Een dude naast mij sprak me aan op mijn Tool shirt en daar praatte ik ff mee. We wisselnden wat tips uit, dat was leuk!! Na een uur namen de mensen van de explosies afscheid van ons. Ze kregen een daverend applaus en kwamen na 5 minuten terug om hun verontschuldiging aan te bieden. Ze waren echt kapot en hadden ons alles gegeven wat ze konden in dat uur. Dat geloofde ik wel.

Ik overwoog nog om een bandshirt te kopen maar heb die tijd ook een beetje gehad, dat ik overal een shirt van wil hebben Al waren dit wel casual shirts met leuke pics erop... Prijs viel ook wel mee volgens mij. +het is niet echt zomaar een band... Maar ja... low on cashflow... Kost een hoop knaken zo'n dag... En wanneer draag je zo'n shirt nou?We moesten ons haasten naar de tram. Geloof het of niet: 22:00 uit Paradiso, 24:25 in huis. Maar het was het waard!!

Explosions kan van de must see lijst af!!!

2 comments:

Tom said...

BTW: De foto is niet van gisterenavond maar ergens uit 2004. Even om een beeld te geven hoe het eruit zag. Achteraf kon ik best een camera meenemen, wel jammer.

Anonymous said...

hoi tom,
klinkt mooi die explosions.


++retno