Thursday, May 15, 2008


13 mei: De eerste lesdag voor de Nationale Opleiding Mediacoach


'Voorafgaand aan de cursus kregen we als huiswerk: een mediadagboek bij houden'

Eindelijk was het dan zo ver en konden we aan de slag. Bamber Delver(Kinderconsument) en Liesbeth Hop(Media Makkers) hebben naar aanleiding van het advies van de raad van cultuur deze opleiding ontworpen. Het doel is jongeren op te voeden in het gebruik van media. Om een beeld te krijgen van waar we over spreken bij jongeren en media geef ik hier voorbeelden: mobiele telefoons, televisie, Internet, chatten, gaming en Ipods. We kunnen natuurlijk veel leuke dingen met al deze mediamiddelen maar er gebeuren toch ook veel slechte dingen die ouders, docenten en verzorgers niet altijd zien. Zo wordt er gecyberpest(pesten via Internet) en dit kan ook anoniem. Omdat de meeste jongeren over een eigen computer en MSN account beschikken worden ze soms letterlijk achtervolgd tot in hun slaapkamer. Het pesten gebeurt tegenwoordig ook via mobiele telefoons en vaak is het een combinatie van online/mobiel en real life pesten. Soms gaan er jaren voorbij voor ouders op de hoogte komen van dit soort zaken.

Mediawijsheid definitie:
het geheel van kennis, vaardigheden en mentaliteit waarmee burgers zich bewust, kritisch en actief kunnen bewegen in een complexe, veranderlijke en fundamenteel gemedialiseerde wereld

in vier stappen:

- Mediabewustzijn
- Mediabegrip
- Mediaattitude
- Mediagedrag

De mobiele telefoon als wapen
Vandaag de dag zijn er weinig dingen die je niet kunt met je mobiele telefoon. Heel populair zijn dan ook de camera waar foto's en video's mee gemaakt kunnen worden. Helaas worden deze handige functionaliteiten geregeld misbruikt om mensen te kwetsen. Denk hierbij aan newsitems over happy slapping, het voor de lol in elkaar slaan van mensen en dit vast leggen op video. Maar ook aan docenten die uitgedaagd worden en overspannen reageren op vervelende leerlingen. Vervolgens belanden deze video's bijvoorbeeld op geenstijl.nl en wordt de docent landelijk te kak gezet. Geenstijl.nl is een website die mensen graag in de zeik zetten en bestempelen als fout. Hier gaan ze nogal ver in.

Televisie en Reclame

De mogelijk slechte invloed van reclame, geweld en sexualiteit in series, films, videoclips maar ook games komt natuurlijk ook ter sprake. In hoeverre zijn kinderen beïnvloedbaar op wat ze zien op TV? En wat kunnen wij daar aan doen? Het onrealistische beeld dat gegeven wordt op televisie zorgt voor o.a. eetproblematiek, agressie maar ook zeker een vervaging tussen wat echt is en wat niet. Vrouwen worden in videoclips vaak als onderdanig uitgebeeld wat in werkelijkheid natuurlijk niet zo is. Mensen die veel naar dit soort stereotype beelden kijken gaan dit beeld voor waar nemen.

Reclame zorgt ook voor 'zeur terreur' van kinderen naar ouders. Over producten die kinderen willen hebben nadat ze een reclame gezien hebben. Mama mag ik snoep, mag ik TV kijken, mag ik op Internet, mag ik gamen en meer van dit soort terreur. De marketing wereld heeft slimme strategieën bedacht om er voor te zorgen dat kinderen er haast niet aan kunnen ontkomen. Overgewicht is niet alleen in Amerika een probleem maar in Nederland ook een groeiend probleem.

Praktijk
Als toekomstig mediacoaches moeten we kennis in de praktijk weten te brengen. Aan de hand van de vier stappen stoeien we met het ontwikkelen van mediaeducatie voor kinderen variërend van 0-18. En geloof me, dit valt niet mee. Op dit moment lees ik vooral veel en heb interviews met ouders in de planning staan! De uitdaging is geweldig.

4 comments:

Anonymous said...

goed samen gevat, Tom! Bamber en Liesbeth kunnen nu al trots op je zijn ;)

xxx ML

Tom said...

Ha Henk, nee dat niet... Het mediadagboek is puur om inzicht te krijgen in persoonlijk mediagebruik... Maar ik zal er zeker meer over schrijven...

pipigus said...

Klopt helemaal! Thankx Tom. Op naar de interviews.

Marina Noordegraaf .... said...

leuk, tom. succes!