Monday, April 27, 2009

De Klant

Klanten zijn een essentieel onderdeel van het werk in de bibliotheek. Zonder klanten is er geen werk. Elke medewerker heeft zo zijn eigen stijl in klantencontact. Wat medewerkers uit de frontoffice als het goed is allemaal gemeen hebben is de waarde die ze hechten aan het contact met de klant. De informatiedienstverlening behoort professioneel te zijn volgens veel mensen. Toch hebben bepaalde doelgroepen ook behoefte aan een iets andere aanpak.

Centraal staat voor mij het doel dat de klant heeft als hij in de bibliotheek komt. Ik zie er dan ook op toe dat klanten tevreden naar huis gaan. Al zijn bepaalde klanten soms boos probeer ik ze het gevoel te geven dat ze gehoord worden. Dan soms niet geheel tevreden maar wel begrepen. Gelukkig komen deze 'gefrustreerde klanten' niet dagelijks voor in mijn werk. Al zorgen ze wel voor de groei in je functie.

Ook wil ik de klant graag iets extra's meegeven. Bijvoorbeeld extra bronnen op Internet bij boeken de klant meeneemt. Maar ook Social learning websites voor talen of tips voor boeken, films, series en games.

Wat ik vooral belangrijk vind is weten wat een klant wil. En proberen daarop in te spelen. Ik doe dan ook altijd hard mijn best om aanschafsuggesties of ideeën over de inrichting los te peuteren bij de klanten die ik spreek.

Wat vinden jullie leuk in het contact met klanten?

No comments: