Saturday, April 11, 2009




Gelezen&Gezien: Jongen A, Trigell

Jongen A gaat over Jack die na jaren in een jeugdinrichting en gevangenis te hebben gezeten een nieuw leven begint als Jack. De enige persoon die weet van zijn verleden is Terry, zijn begeleider van de inrichting die hem bijstaat in moeilijke tijden. Hij is opgesloten voor het gruwelijke misdrijf dat hij samen met Jongen B heeft begaan toen ze ongeveer 10 of 12 waren. Omdat ze beiden elkaar aanwijzen als de schuldige zijn ze beiden opgesloten. Het verhaal speelt in Engeland. De pers is het nooit vergeten en er zijn veel mensen die hem voor langer willen opsluiten. Het nieuwe leventje gaat heel goed tot op een zeker moment....

Alweer een boek over iemand die een nieuw leven begint en de gevolgen daar van. Daarom twijfelde ik ook even... Maar het is en blijft een fascinerend thema. Dit is weer een ander boek als Right behind you van Gilles. Tevens door de schrijfstijl maar ook omdat Jack 24 is als het verhaal begint en de Kip Mcfarland wel tien jaar jonger is. In Jongen A wordt ook het verhaal vanuit verschillende personages uit het boek geschreven. Soms schakel je dus even over naar de vader van Jack of zijn vriendin.

Dit boek heb ik gelezen onderweg naar London en op de terugweg. Het is een prachtig boek. Bij thuiskomst heb ik de verfilming gekeken die eveneens een hele goede waardering krijgt. Misschien had ik er even mee moeten wachten omdat ik nog zo vol into het boek was. Je kunt nooit een heel boek kwijt in een film. Ik heb ook zeker genoten van de film maar mijn beleving van het boek was veel meer intens.

2 comments:

23onderwijsdingen said...

Hey henk,

Wat leuk! Heb nog een aantal boeken waar ik nodig over moet posten maar het bloggen komt er niet meer zo van... Wat ik je zo kan aanraden is: Julius Winsome en Op zoek naar Violet Park. Ook twee bijzondere boeken!

Tom said...

@Henk: Wat tof dat je Violet Park ook hebt gelezen... Morgen vertrekken wij voor 8 dagen naar Tenerife... Er gaan 3 boeken mee: Nieuwe Wieringa, Priemgetallen en Het Diner van Koch. Weet niet of ik er allemaal aan toe kom maar hoop wat bij te kunnen lezen...

Over het algemeen lees ik graag van die boeken als Violet Park met bijzondere verhalen!